Saturday 5 July 2014

Greaak2 Menjadi Pelakon Utama( Mongolia)

Mylandy Malaysia.
Greaak2 telah terpilih menjadi pelakun filem yang aku tidak pernah jangkakan. Aku telah disapa oleh pencari bakat baru land rover oleh seorang pemuda daripada KL. Tempat berjumpa telah ditetapkan di sekitar kawasan klang bagi membincangkan keperluan untuk sewaan landy ini.

Setelah bertemu , secara jujurnya greaak2 terus dipilih oleh agent pelakun tersebut dimana tanpa perlunya ditemuduga. Beliau terus membincangkan dan menerangkan keperluan lakonan pada hari yang ditetapkan. Agak pelik kerana beliau tidak memandu secara langsung kenderaan tersebut dan secara terus beliau menunjukan tanda setuju menyewa untuk setengah hari penggambaran.
         Pada hari Rabu 02/07/2014 pada jam 5 pagi greaak2 harus berada di set pengambaran disekitar Pulau Indah. Ironicnya greaak2 ditemani oleh rakan mylandymalaysia iaitu en Apai , untuk menjaga dan menemani sepanjang seharian di set tersebut.Kredit perlu diberikan kepada beliau yang mengambil gambar sepanjang hari.


Difahamkan oleh agen tersebut, no pendaftaran kenderaan terpaksa ditukar kerana ianya mengambil mood tempat dataran di kawasan Mongolia.Banyak kenderaan yang disewa bagi menjayakan filem pendek untuk kegunaan syarikat insurance .


Boleh dilihat gambaran jelas pelakon yang memegang watak sebagai pasangan yang mengembara di mongolia .Watak yang dilakonkan menunjukan bagaimana perjalanan sepasang suami isteri yang sudah berpencen mengembara seperti perancangan .



Gambaran di set pengambaraan yang menggunakan ramai crew mengikut scene yang dicadangkan sebelum ini. Aku agak hormat kepada rakan club mylandymalaysia apai kerana kesungguhan dia menemani greaak2 (BULAN PUASA) pada tengah-tengah panas bersama dengan dugaan milo ais yang bersinar seperti memanggil2 datang untuk berkenalan (Dari kisah benar apai). Kerisauan beliau dengan keadaan control panel landy tersebut yang telah totally kaput lagi menambah risau sepanjang hari.
Itu lah dikatakan kegagahan landy yang tidak boleh disangkal lagi oleh mereka yang pernah memandu "lori'" ini.
Sehingga hari tersebut masalah greaak2 yang tidak dapat aku selesaikan kerana kesibukan aku untuk 2-3 semester ini adalah:
   1. Radiator bocor(Hilang air)
   2. Battery (Flat)
   3. Clutch
   4. Losses Lub Oil
   5. Annex6 (Asap hitam)
Banyak lagi la kalau nak senaraikan didalam ini. Sampaikan Apai menyatakan perlunya senarai kerosakan bagi rujukan untuk esok? hahaaaa
Dah aku katakan kereta "Lori" ini kuat, tahan dan gagah ...




Agak berbangga dengan greaak2 kerana kenderaan yang berusia 29tahun masih lagi laku untuk dijadikan watak utama filem tersebut. 1986 adalah tarikh "lori" ini dilahirkan dimana cik Greaak2 ini ditugaskan membawa wanita yang memakai skirt masuk ke tempat pendalaman untuk menjalankan tugas-tugas kesihatan.
Nurses yang cantik aku boleh katakan pernah menyanjung tinggi kegagahan greaak2 sewaktu melalui bukit bukau, tanah selut untuk membantu mereka dikawasan pendalaman. Disitu kita boleh lihat bagaimana sumbangan yang besar secara tidak langsung diberikan. Kepada pemilik Landy rasanya tidak perlu mengeluh kerana minat kita hanya kita sahaja yang tahu. 



Sorotan videoLINK http://youtu.be/ith9drOG_VQ

       Pernah aku bertanya kepada produser pengambaran tersebut mengapa memilih  kereta aku? Dengan mudah beliau menjawap.. (WARNA) . Jika dilihat kembali banyak lagi kereta yang sesuai untuk digunakan bagi perfileman tersebut, Setelah dirisik rupa-rupanya beliau telah mendekati banyak owner yang mempunyai "lori" seperti aku dan akhirnya menemui jalan buntu.
Beliau menyatakan sangat mudah berurusan dengan greaak2 berbanding owner kereta yang lain yang hanya melepaskan batuk ditangga setiap kali berurusan.
     Terus terang aku katakan Greaak2 mempunyai perjalanan yang masih jauh dari segi tahap kesihatan, kekemasan dalaman bagi merialsasikan niat aku semenjak hari pertama aku memilikinya. Kali pertamanya banyak halangan daripada dalam dan luar yang membangkang sekeras-kerasnya minatku.
Land Rover defender adalah impian aku  semenjak dibangku sekolah lagi dan selepas habis sekolah aku telah mula mengumpul sumber untuk memilikinya. Tetapi gagal banyak kali kerana aku lebih kepada mengejar kerjaya daripada besi "lori" ini. Bagaimanapun "Lori " ini lah yang aku tanam niat di hati untuk memiliki satu hari dan selepas 15tahun menyimpan niat akhirnya aku memiliki secara sahnya.
      Alhamdulilah walaupun greaak2 masih belum sempurna , bagiku cukup sempurna hidupku setiap kali buka pintu rumah dan dapat lihat kelibat greaak2 di depan mata. Memang aku terus terang katakan, walaupun aku mempunyai kereta jepun yang lagi selesa dan aura yang diberikan oleh greaak2 tidak boleh disangkal diketepikan sepenuhnya. Aku akan pilih LAND ROVER greaak2 jika diberikan banyak pilihan.

Link video selepas diiklankan 
http://youtu.be/mzUNM7FFv_A

No comments: